آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

دلم میخواهد هفت شهر عشق عطار را بگردم و
به گفته مولانا: آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست
و اینجا را نقش میزنم برای فرزندانم
محمد حسین ۸۷/۱/۱۸
نورا ۹۱/۴/۱۴
علی ۹۵/۶/۲۹

بایگانی
آخرین مطالب

تفاوت

شنبه, ۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۴۴ ب.ظ

دیروز با بچه ها به پارک رفتیم

پارک پر شده بود از خنده و شادی بچه ها که در بینشان چندین کودک افغان هم گرم بازی بودند

بچه ها پاکی خودشان را داشتند و برایشان مهم نبود که هم بازی شان کیست

اما بودند پدر و مادرهایی که با نگاه غضب آلود به این کودکان افغان نگاه میکردند و بعضا با چشمهایی نگران مراقب بودند که مبادا تنه کودکانشان به تنه این کودکان غریبه برخورد کند...

غرق در افکارم بودم که گریه نورا بلند شد و دیدم  بالای سرسره بلندی ایستاده و کمی میترسد

اتفاقا یک دختر افغان ده دوازده ساله هم کنارش بود...نگاهش کردم و گفتم:خاله جون، میشه دختر من رو کمک کنی پایین بیاد؟

نمیدانم چه چیزی گفتم که آنقدر سر شوقش آورد که تا وقتی که ما در پارک بودیم چشم از نورا بر نمیداشت و موقع لیز خوردن از سرسره ها، مثل یک خواهر مهربان نورا را در آغوشش میگرفت و هر چند وقت یک بار هم میامد سراغ من که خاله جون چه دختر بامزه ای داری...خاله جون من مراقبش هستم نگران نباش و...

دنبال ریشه یابی این نیستم که چرا بعضی از ما ایرانی ها، انقدر خود بزرگ بین هستیم

اما میدانم که همین افغانها در سرتاسر دنیا پخش اند مثل خیلی از ایرانیها

در خیلی از جوامع پیشرفته و مهاجر پذیر دنیا هم زندگی مییکنند، اما در بیشتر این کشورها کسی برایشان پشت چشم نازک نمیکند، تحقیر نمی شوند و سر در بعضی از پارکها و استخرها هم برایشان نمی نویسند ورود شان ممنوع است و مجبور نیستند با هر سطح تحصیلات و استعداد و توانایی هم که دارند فقط و فقط در مشاغل سخت و سطح پایین مشغول به کار باشند

بعضی از مردم جامعه ما آنها را نمی پذیرند چونکه آنها با ما یک سری تفاوتهای ظاهری دارند

اما واقعیت اینست که برای خیلی از مردم ما وجود این تفاوتهای ظاهری بین خودشان خیلی پر رنگ است چه برسد به غریبه ها

شاید این بعضی در اقلیت باشند اما نوع نگاه و رفتارشان آنقدر پررنگ میشود که افکار غالب مردم را هم تحت تاثیر قرار میدهند و گاه یک جامعه شهرت جهانی پیدا میکند به داشتن همین تفکرات خاص...

از همان زمانهای قدیم که قداره کشها سر کوچه ها می ایستادند که مبادا افراد غیره وارد کوچه و محله شان شود

 و ازدواجهای قومی قبیله ای که پذیرای فردی دیگر از قومی دیگر نبودند

تا همین حالا...

تا همین حالا که عده ای هنوز هم به لهجه ها و منش های ساختگی مردم شهرهای دیگر میخندند و در دلشان هم احساس غرور میکنند که با آنها متفاوتند

تا همین حالا که عده ای تحمل این را ندارند که فرزندشان همسری انتخاب کند که تفاوتهای موقعیتی و مادی با خودشان داشته باشد و اگر هم ازدواجی سر بگیرد  منتظرند تا در موقعیتهای مناسب این تفاوتها را به طرف مقابلشان تفهیم کنند که مبادا جایگاه اولیه اش را فراموش کند

تا همین حالا که عده ای میروند اسباب جهاز و سیمونی دیگران را دانه به دانه شماره میکنند تا اگر تفاوتی هست آنرا در ذهنشان حک کنند که مبادا موقع باز گویی و غیبت، آنرا از قلم بیندازند

وقتی این تفاوتهای مادی برای همین عده کم، پر رنگ میشود و ارزشی  بی جا پیدا میکند، این حس خود بزرگ بینی و توهم مربوط به آن آنقدر رشد میکند که به راحتی در ذهنشان، دیگران را تحقیر میکنند و نسبت به آنها نامهربان میشوند

آنقدر نامهربان و سرد که دیگر پشت چشم نازک کردن هایشان برای چشم بادامی های کشور همسایه، اصلا دیگر به چشم نمی آید



پ.ن:

«یَأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى‏ وَجَعَلْنَکُمْ شُعُوباً وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» 

 اى مردم! ما شما را از مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ‏ها و قبیله ‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا گرامى‏ترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست، و البتّه خدا داناى خبیر است.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۷/۰۵
  • ۳۶۹ نمایش

نظرات (۷)

  • مریم دایی جان!
  • سلااااام

    بله بله

    البته خیلی از این ها خیلی هم دلیل خود بزرگ بینی نداره ها.ترسه.من خودم اگه تنها تو خیابون باشم از سفید و سیاه و همه چیز و همه کس می ترسم.توهم توطئه ست!
    حالا شاید واسه یه عده این که طرف مقابلشون تحصیلات و فرهنگش و کشورش متفاوت باشه این "تفاوت" رو نشونه ی چیزهای دیگه ای که براش تو این ویژگیا مشترکن بدونه و بترسه!
    پاسخ:
    واقعا....ای ترسو :)
  • ساز زندگی من
  • آره واقعا.مطمئنا بیشتر این افغانها از لحاظ انسانیت پا به پای ما ایرانی ها وحتی بهتر از ماهان
    پاسخ:
    دقیقا..انسانیت آدمها رو جا و مکانشون تعیین نمیکنه

    سلام دوستم

    آفرین به شما که اینقدر فهمیده هستی . خیلی نکات خوبی رو اشاره کردی . متاسفانه بیشتر مردم ما ظاهر بین شده اند و گاهی خیلی بیخود و بی جا دچار غرور و تکبر می شودن و فکر می کنند خودشان یک سر و گردن بالاتر از همه هستند ...

    خداکند عقل و ایمان از ما گرفته نشود و یادمان باشد که همه در برابر خدا یکسان هستند ... مگر در میزان تقوا و خداخواهی ....

    پاسخ:
    مرسی عزیزم...اما این چیزها رو بیشتر خطاب به خودم میگم که خودم هم فراموش نکنم و جزو این دسته نشم 
  • وحیده مامان پارسا
  • نکته جالبی بود...
    راستی قسمت نظرات تغییر کرده؟
    پاسخ:
    نه...وبلاگ تغییر کرده
    شهر ما که زیادترند تقریبا عادی شده ... خداییش اخلاقهای بسیار خوبی دارن خانمای افغان . تازه آقا پسرا قمی کلی هم خاطرخواهشون میشن!! 
    راستی من دیدم شما کل مطالبت رو تونستی انتقال بدی خوشحال شدم، رفتم عضو شدم دیدم از دامنه های خاصی رو اجازه انتقال میده ، کلی ناراحت شدم :-( 
    پاسخ:
    حانیه جان وبلاگ خودت به این باکلاسی....
    من هم از سر اجبار و دیزلی بودن پرشین اومدم اینجا
    یه کم هزینه بردار شده آخه ، سالی پنجاه تومن تازه هی بیشترم میشه ، گاهی هم هک میشه نمیفهمم از کجا، پشتیبانیش برام مطالبو زنده میکنه! 
    خلاصه که کاش یه سرویس دهنده خوبی پیدا میشد ، هییییع
    سلام  (نفهمیدم اسمتون فروغ است یا آیدین)

    وبلاگتون را چند وقتی است که دنبال می کنم. خیلی دوست دارم نگاهتون و مطالبتون را. خدا بچه های نازتون را براتون حفظ کنه.  ببخشید که ما بیشتر استفاده می کنیم و کمتر نظر می گذاریم. من یک پسر ۷ ماهه دارم که زیاد برام وقت نمی گذاره:) دوست دارم مثل محمد حسین شما بشه وقتی بزرگ شد. ممنون که می نویسید. در پناه حق باشید.
    پاسخ:
    سلام
    من دواسمه هستم دوستم
    عاقبت بخیری نصیبتون
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی