آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

دلم میخواهد هفت شهر عشق عطار را بگردم و
به گفته مولانا: آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست
و اینجا را نقش میزنم برای فرزندانم
محمد حسین ۸۷/۱/۱۸
نورا ۹۱/۴/۱۴
علی ۹۵/۶/۲۹

بایگانی
آخرین مطالب

روضه...رضوان

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۴۶ ق.ظ

حس میکنم که محرم و اندوهش دقیقا از همان ظهر عاشورا شروع میشود

درست است که پیش از آن، آب را بسته اند و تشنگی و تنهایی بیداد میکند اما تا ظهر عاشورا هنوز کسی در کربلا شهید نشده است

اما  ظهر عاشورا شروع مصیبت هاست و بعد هم شروع اسارت ها...

یکی از دوستانم میگفت اینها که بعد از گذشت چندین قرن، اینقدر از محرم و مصیبتهایش میگویند خسته نمیشوند؟

امام حسین یکبار شهید شد و خانواده اش هم یکبار به اسارت رفت و تمام! این همه رجز خوانی حال آدم را خراب میکند

بهش گفتم قصه امام حسین، قصه معرفت است قصه اخلاق است گفتم همین داعشی ها را میبینی، و جنایتهایی که پایانی ندارد، اینها فرزندان همین ابن زیاد و شمر و ابن ملجم اند...همین شمری که شانزده بار پای پیاده به حج رفت اما اخلاق و معرفت نداشت

این قصه را نباید فراموش کرد، برایش بایدحرف زد، گاهی هم باید رجز خواند ...تا شاید بشود کشتی نجات بعضی از غرق شده ها

دو سال بود که خیلی به روضه ای نمی رفتم...آنهم به خاطر نورا که واقعا هر دومان اذیت میشدیم

اما امسال مخصوصا دهه دومش را رفتم

همین کوچه بغلی مان...خانه یکی از همکاران همسرم

این آقای همکار کارگاهی دارد که کارگاه ساخت قطعات مکانیکی است

برای همسرم تعریف کرده بود که قصد توسعه کارگاهش را داشته و یک وام کلان با شرایط عالی هم از بانک برایش جور میشود

اما همان وقت در سفری که به قم داشته به دلش می افتد و از دفتر آقای بهجت که هنوز هم زنده بودند راجع به وام سوال میکند

ایشان هم میگویند جز برای نیازهای اولیه تان (مثل خانه دار شدن و ماشین دار شدن و یا کسب و کار اولیه تان) ازین وامهای بانکی استفاده نکنید..توسعه کارگاه را هم بگذارید از سود کارتان، آقای همکار هم بی هیچ چشم داشتی وام را برمیگردانند به بانک... .

حدیثی ار امام باقر میخواندم که فرموده اند:

خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند

حس کردم که این آقای همکار جز کسانی است این حدیث را فهمیده است

القصه پنج شب از ده شب دوم محرم را میهمان خانه شان بودیم  ...خانمها طبقه بالا بودند که با تی وی سخنرانی قسمت مردانه را نگاه میکردند،ویژگی قسمت مردانه حضور جمعیت زیاد روحانیون  جوانی بود که از دوستان خانوادگی صاحب خانه بودند

در قسمت زنانه هم با وجود جمعیت خیلی بالایی که حضور داشت و با وجود سخنرانی که در جمعشان هم حضور نداشت، سکوت بود و توجه

به قسمت عزاداری و سینه زنی هم که میرسید همه خانمها خیلی یکدست با هم و نشسته، سینه میزدند

مداحی ها هم خیلی سنگین بود و از شور گرفتن ها خبری نبود

شام مجلسشان هم کاملا گیاهی بود....انواع خورشت و پلو بدون گوشت

به نظرم روضه شان چیزی بیشتر از یک روضه بود

خیلی خوب است که جایی را پیدا کنی جاییکه همه جوره به دلت بچسبد

و بعد هم بنشینی گوشه ای و برای زنده نگه داشتن نام و یاد امامت، نرم نرم سینه بزنی

و بعد هم به دخترت نگاه کنی به دنبال برادرش می گردد و به هوای برادرش سینه میزند و حسین جان میگوید....


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۸/۲۴
  • ۶۹۲ نمایش

حرف دل

نورا

نظرات (۱۶)

  • وحیده مامان پارسا
  • عجب مراسم معنوی بوده..من که سالهاست روضه نرفتم چون چیزی برای کسب کردن نیافتم..
    پاسخ:
    بعضی روضه ها کارشون دور کردن و متواری کردن از دینه...شک نکن
    خدا حفظ کنه شمارو برای کوچولوهای گلت. عزاداریهاتون‌قبول . 
    پاسخ:
    ممنونم
  • مریم دایی جان!
  • سلام
    امسال من هربار به دانشگاه امام صادق دیر رسیدم... توی مسجد جا نشدم! و واقعا ازون حسا که خیلی کم پیدا می کنم در مورد مجالس اینجوری رو پیدا کردم! فیض نداشتن!
    واقعا برای منی که همیشه دوست داشتم توی خونه باشم و ازین مراسم حال خاصی پیدا نمی کردم مسجد دانشگاه امام صادق یه جای دیگه ست.اصلا انگار یه نقطه ی خاص از زمینه برام.
    یه جاییه که جدا از سخنران خوب و مداح خوب و جای خوب و پنجره هایی که همیشه از تو بخار می کنه و من عاشق شیشه های عرق کرده ی وسط مراسمشم، یه کسایی اطرافم می شینن که دوست دارم جدا از همه ی عزاداریا فقط بشینم و حالشونو نگاه کنم...حااال خوششونو...
    پاسخ:
    حال خوش....خیلی خوبه
    کاش منم یه جای اینجوری داشتم . ...قبول باشه
    منم از بعد از عاشورا غم رو دلم میشینه
    همسرم همیشه میگه تعجب می کنم از مردمی که بعد از شهادت امامشون در تمام روضه خوانی ها رو میبندن. شادی شروع میشه و...
    پاسخ:
    البته اظهار شادی کردن بده...اما نمیشه هم شاد نبود و ‌کلا ماتم گرفت مهم اینه که راه امام حسین رو بفهمیم و عملی کنیم.....

    سلام

    از نوشته تون استفاده کردم. خصوصا از بخش استفتاء از آیت الله بهجت رحمه الله علیه. آخه من خودم هم به این وامهای بانکی اعتقادی ندارم و  میدونستم که ایشون نظر مساعدی نسبت بهش ندارند. اما ممنون شدم که گفتید برای ضرورتها و بصورت محدود اجازه دادند.

    حتما مجلسی که رفتید مجلس با برکتی بوده. من هم نمیفهمم اینکه بعد از عاشورا همه چیز تعطیل میشه یعنی چی؟!

    پاسخ:
    یعنی.....
  • مامان صالح
  • قبول باشه
    پاسخ:
    قبول حق و حقیقت

    محرم  نیاز به آدمای صاحب تفکر داره...

    خدا به وجود شیعیان اینچنینی برکت بدهد انشاالله...

    پاسخ:
    آمین
    سلام
    قبول باشه.
    واقعا رفتن به روضه ای که توش معرفت باشه و شناخت خیلی نعمت بزرگی هست.
    پاسخ:
    قبول حق
    نعمت زیبا
    نه عزیزم فکر کنم منظورم متوجه نشدی. 
    منظورم همون صحبت خودت بود از زبان همسر. همون دلگیری بعد از عاشورا. نه اینکه بگم همه باید کلا تو محرم و صفر عزادار باشند .
    همون مفهوم و همون راه و همون کار امام حسین.  همون مردمی که با آب و تاب روضه می گیرند و بعد...
    پاسخ:
    بله...ممنون...کاملا درست میگن
    [گل]

    سلام

    من اینجا کامنت گذاشتم ولی نفهمیدم ثبت شد یا نه ! به هر حال قبول باشه ... روضه ی خوبی بوده ...

    پاسخ:
    ممنون...نه اولین کامنتته
  • ساز زندگی من
  • نه آدرس این وبلاگ رو نداره.بعد هم همه یا خصوصی گذاشتن یا من سانسور کردم.اصلا بفهمه هم بد نیست .مرسی از یادآوریت آیدین جون.نورا جونم خوبه؟امیر حسین با درس ها چطوره.هلسا رسیدن به "س "اسب بابا با اسب آمد
    پست بسیار زیبایی بود!
    خدا رو شکر که هنوز چنین روضه هایی بافت می شود...
    هر کسی حال خوش رو یه جا پیدا میکنه یکی تو روضه آروم و یکی میان شور سینه زنی!
    چقدر خوب که شما روضه ای پیدا کردین که تدش حال خوش عزاداری بهتون دست میده... بیش باد انشالله.
    اون گل دختر نمکیت رو ببوس ایدین جان
  • مامان محمدین
  • روضه ای که معرفت بده... اون روضه روضه است...

    روضه ای که دل آدم رو ببره میون کربلا ... و بعد تو یه سیر تاریخی بیاردش وسط زندگی الانش...
    و بفهمه کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی چی !
  • ساز زندگی من
  • نمی دونم بلاگفا مشکل داره یا مشکل از چیه اینجا رو که تو لینک هام میذارم دو دقیقه بعدش غیب میشه.تا الان دوبار گذاشتم .فکر کنم بلاگفا آدرس های بلاگ رو حذف می کنه
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی