آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

دلم میخواهد هفت شهر عشق عطار را بگردم و
به گفته مولانا: آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست
و اینجا را نقش میزنم برای فرزندانم
محمد حسین ۸۷/۱/۱۸
نورا ۹۱/۴/۱۴
علی ۹۵/۶/۲۹

بایگانی
آخرین مطالب

شیخ بهایی

شنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۳ ق.ظ

سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی و معمار است.

شیخ بهایی  عرب تبار، که زاده لبنان است در کودکی به همراه پدرش به ایران آمد و بعد از پایان تحصیلاتش، به مقام شیخ الاسلامی در اصفهان رسید.

شیخ بها، هشتاد و هشت کتاب و رساله از خودش به جا گذاشته ، شیخ بهایی یک علامه تمام و کمال بود و یک دانشمند برجسته، از علوم دینی و فلسفه و هنر گرفته تا  نجوم و ریاضیات و فیزیک و معماری و... .

خدمات معماری و شاه کارهای تقسیم آب و شهر سازی شیخ بهایی در اصفهان آنقدر بی مانند و چشمگیر است که روز بزرگداشت شیخ بهایی را به عنوان نکو داشت اصفهان انتخاب کرده اند.

اردیبهشت که میشود، اصفهان هم بهشتی میشود، تمام درختان سرسبز است و پر از گل، و رودخانه زیبایی که از قلب شهر می گذرد،دلت پر میکشد که همراه با عطر یاسها و سنجدها، در کوچه هایش قدم بزنی و به تمام آثار باستانی و معماری این شهر، که در دنیا بی نظیر است و یک تمدن عمیق را دل خودش پنهان کرده است، نگاه کنی و افتخار کنی.

از نوروز امسال، تورهای محله گردی در شهر برپا شده که لیدر های تور هم، دانشجویان هنر می باشند.

تور محله گردی این دوره، تور میدان امام علی یا میدان عتیق و یا همان میدان کهن است، که شامل جشنها و راه اندازی کاروانها و مشابه سازی آن به چهارصد سال قبل می باشد.

ما هم با این تور که توسط شهرداری و ناوگان اتوبوس رانی بود، همراه شدیم:




مسجد جامع، میدان امام علی که برای دانشجویان معماری مثل یک دانشگاه است




مسجدی که سه دوره تاریخ معماری ایران را شامل میشود از هزار سال تا ششصد سال قبل


بنایی که متعلق به هزار سال قبل است و کاملا دست نخورده باقی است، با کلی نمادهای ایرانی و آیات قران که بر دیوارها حکاکی شده

و حمام شیخ بهایی که پر از راز و رمز است 


میدان امام علی و بازسازی چهارصد سال پیش














و این هم پایان ماجرا

پ.ن: خیلی از عکسها از فاصله زیادی گرفته شده و به همین جهت کیفیت خوبی هم ندارد اما با کلیلک بر روی هر کدام از عکسها، و دیدن تصاویر در اندازه واقعی، وضوح تصاویر بیشتر است.

از شیخ بهایی پرسیدند؟
ای شیخ !! خدا را کجا یافتی؟
فرمود: من خدا را در قلب کسانی دیدم که بی هیچ توقعی ، مهربانند.

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۲/۰۵
  • ۷۲۲ نمایش

نظرات (۱۴)

سلام.

اول: جالبه بدونید که سالهاست کتاب نحو عربی شیخ بهایی با عنوان (صمدیه) در سال اول حوزه خونده میشه. و این کتاب موجزترین کتاب نحو عربیست. بطوری که کل نحو عربی را در کمتر از 30 صفحه گفته. نسب ایشان به حارث همدانی از اصحاب خاص امام علی علیه السلام میرسه که اهل یمن بوده و بعدا به شام و جبل عامل می رن.

دوم: خیلی ممنون که عکسهای نورا و حسین را گذاشتید. اصولا هر عکسی که نورا داخلش باشه خیلی عالی میشه. مخصوصا دو تا از عکسها. یکی آنکه نورا آروم نشسته (پشت نورا یه پنجره آبی آجریه)، یکی هم آنکه داره با حسین از نیمکت ایستگاه اتوبوس بالا میره. آخر تضاده. و چقدر دلنشین.

من بشخصه اگر دیروز عصر امتحان نداشتم  و میدونستم که با نورا دارید تشریف می برید اصفهان گردی حتما می آمدم. البته آن وقت برای من می شد "نورا گردی".(دیدن نورا برای من شده یکی از زیباترین و لذت بخش ترین کارها و شادیهای این روزهایم)

 

پاسخ:
سلام
ممنون از توضیحات کامل و سپاس بابت لطفهای شما
سلام
دوباره به ما یادآوری شد که : اصفهان نصف جهانه
خوش به حالتون, چه صفایی داره
گوارای جان و روح و روانتون
پاسخ:
هوای شمال هم گوارای وجود شما که همیشه پاک و روشن و بارانیه

  • مدفن خاطراتم
  • واااااااااای چقدر دلم رو هوایی کردی آیدین جون.با دیدن عکس ها حس کردم منم اونجام
    پاسخ:
    شما باید بیایی اینجا...این یکی از آرزوهای منه
  • مرجان الماسی
  • بسیار عالی
    اصفهان واقعا از اون شهرهاییه که روح داره ... من دوستش میدارم.
  • رضا نعمتی ««راهـــــ شـــیـــعــــه»»
  • سلام
    وبلاگ زیبایی دارید.
    خوشحال میشم به ما هم سر بزنید و اگه خواستید تبادل لینک کنیم.
  • مریم دایی جان
  • چه بامزه
    سلام آیدین جان!
    به به! دل من که خیلی وقته هوای سفر کرده، دلم خواست اونجا بودم، مخصوصا در همچین روزی با همچین گردشی، ممنون که با عکسهای کاملت ما رو هم شریک کردی درین روز خوب.

  • مجید وطلاخانم
  • سلام بر شما



    منتظر دیدارتون هستیم
    ولادت با سعادت حضرت امام محمد تقی علیه سلام"جواد الائمه" رو به شما تبریک میگم
    در ضمن از پست اخیر و تماشای عکسهای زیبا لذت بردم ممنون
    به به  مادر خانوم جان روز تولد ما چه روز خاطره انگیزی بوده برای شما ....
    پاسخ:
    تولدت مبارک خانوووم
    من تو عکس ها بیشتر از اینکه دنبال آثار و بناها باشم چشمم دنبال نورا میگشت ....
    (از این شکلک های بوس و ماچ ، اونم نه یکی ، ده بیست تا)
    پاسخ:
    سلام زهرا جان.....

    آقا یا خانم ...

    ای ناقلا! تو  هم مثل من دنبال عکسهای نورا هستی؟

    ولی من همه عکسای سایتو که نورا توش بود دانلود کردم!!!

    پاسخ:
    حالا به چه کاریتون میاد عکس دختر بازیگوش ما؟؟؟
    :)

    احتمالا کار دله!

    فکر می کردم که این فقط نظر من نباشه که نورا خوشگل ترین و بامزه ترین دختر بچه ایه که تا حالا دیدم ( تازه این افراد نورا را از نزدیک ندیدن وگرنه عاشقش میشدن {شایدم هستن} )،

    بیشتر اوقات عکس نورا پس زمینه کامپیوترم میشه، آرام و بی صدا ، بدون اینکه بفهمم.

    نورا و بقیه بچه های کوچیک هنوز عهد اولیه شان تازه است و چون هنوز ناب و زلال هستند در دل نفوذ می کنند. پس قطعا کارِ دله.

    و عکسهای نوا به کارِ دل میاد!

    بدون اغراق بگم که من تا حالا قریب هزار یا حتی بیشتر عکس از بچه ها دیدم ولی نورا یه چیز دیگه است.

    (یواشکی: منم همه عکسهای نورا توی وبلاگ را با کیفت اصلی دانلود کردم).

     خدا نورا و محمد حسین را حفظ کنه. انشاالله که سالم و صالح بزرگ بشن

    سلام

    عکسهای خوشگلی هستند ... ما هم قبل از عید تور محله ی حسن آباد را رفتیم ... کار قشنگی از این جهت داره میشه توی اصفهان ... خدا بچه های گلت رو حفظ کنه ... ماشالله نورا جان معلومه دنیای قشنگی داره ...

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی