آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

روزی ظهور میکنی و می رسد بهار

آوای فاخته

دلم میخواهد هفت شهر عشق عطار را بگردم و
به گفته مولانا: آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست
و اینجا را نقش میزنم برای فرزندانم
محمد حسین ۸۷/۱/۱۸
نورا ۹۱/۴/۱۴
علی ۹۵/۶/۲۹

بایگانی
آخرین مطالب

اسم

دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۵۸ ق.ظ

همیشه این باور را داشته ام که رسم انسانها مهم تر است از اسمشان.

اما اسم ها هم حکایت خودشان را دارند.

خود من از وقتی دست چپ و راستم را شناختم فهمیدم که دو اسمه ام.

اسم شناسنامه ای ام هنوز،خیلی پر رنگ نبود..من همه جا فروغ بودم، اما به مهدکودک که رفتم اوضاع فرق کرد،  وقتی مربی مهد میگفت آیدین جان ، هاج واج می ماندم که چه کسی را دارد خطاب میکند.

اما دیگر کم کم عادت کردم، عادت کردم به اسمی که تا به آن خطاب میشدم کلی سوال هم پشت سرش می آمد: این اسم پسر است یا دختر؟ شما ترک هستی و یا بلدی ترکی هم صحبت کنی؟

من ترک نبودم، هر چقدر هم اجداد را بررسی کردیم از تهران و میدان گلوبندک فراتر نرفت، نام خانوادگی تهران دارمان هم شاهد همین ماجراست، اسمم هم منحصر پسران نیست، بخصوص در بین آذری های خارج از ایران.

منکه به دنیا آمدم اسمم از قبل فروغ بود آنهم به انتخاب پدرم، اما مادرم، دوست آذری داشت که اسم آیدین را به مادرم پیشنهاد داده بود، هر دو اسم هم معنی هستند: نور ، واین شد که بعد از تولد تصمیم گرفتند که من دو اسمه شوم..نور علی نور.

اما به خاطر اسمم کم هم اذیت نشدم، ده ساله بودم، خوب که شناسنامه ام را نگاه کردم دیدم که روی واژه خانم به جای آقا، یک خط کم رنگ کشیده شده، من ، ده سال بود که در تمام سرشماری ها، پسر بودم.

رفتیم ثبت احوال و قصه تمام شد، آن خط کم رنگ پاک نشد، فقط روی واژه آقا، یک خط پر رنگ کشیده شد.

در اولین آزمون علمی مدرسه هم، که در دوران راهنمایی  شرکت کردم، با طی چند مرحله، به مرحله کشوری رسیدم، در روز ورود به جلسه، ناباورانه دیدم که هیچ صندلی برای من نیست، پی گیر که شدیم دریافتیم که صندلی من در یک مدرسه پسرانه است، آنجا بود که اشک در چشمانم حلقه زد و بعد از نیم ساعت و کلی هماهنگی بالاخره ، یک صندلی با دفترچه سوالات به من دادند.

دانشگاه هم که رفتم قضیه بالا گرفت،  دانشگاهمان، در تبریز دوست داشتنی، دانشگاهی بود که فقط  رشته های فنی مهندسی داشت و به همین جهت هم جو حاکم ،به شدت پسرانه بود ، جوی که غالبا هم آذری زبان بودند.

و این شد که در دانشگاهمان، ما کلی آیدین داشتیم، آیدین های دانشگاه از دیدن من متعجب می شدند.

اول هر ترم، موقع حضور و غیاب، بدون شک من آقا خطاب می شدم و بعد از چند جلسه استاد مربوطه من و اسمم را کم کم می شناخت.

اما من هنوز هم هر دو اسمم را دوست دارم، دوستان مدرسه ای و دانشگاهی من را غالبا به اسم شناسنامه ای صدا میکنند، واین نور علی نور بودن کلی انرژی به من داده است در تمام این سالها.

آن وقتها می نشستم و در رویاهایم برای بچه هایم، اسم می نوشتم،در دفترچه خاطراتم، هنوز هم دارمشان.

 همیشه آرزوی دو پسر داشتم به اسم های سهند و البرز، مثل کوه قوی و استوار.

پسر دار که شدم، تمامی اسمها دوباره آمد سراغم، اما حالا دلم میخواست یکی باشد که به اسم پدرم صدا شود، انگار که پدرم دوباره زنده شود، ضمن اینکه کوه واقعی من، در باورم اسم دیگری داشت، کوه واقعی من، امام حسین بود، و این شد که پسرم، حسین شد.

دختر دار هم که شدم، بازهم اسمها آمدند، اما دلم یک نور پایدار میخواست، نورا از القاب حضرت فاطمه است، ضمن اینکه بارها هم در قران نام برده شده.

بارها پیش آمده که حسین، به خاطر اسمش، به خاطر معنی زیبایش، به خاطر آدمهای خوبی که پشت این اسم نشسته اند ، قدر دان من و پدرش بوده، کاش نورا هم اسمش را دوست داشته باشد.

اسم آدمها، اگر معنا و فلسفه خوبی پشتش باشد، میتواند رسمشان شود، رسمی که از اسمشان هم فراتر می رود.

عکس: مزار ساموئیل نبی، تانبستان ۹۳

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۰/۱۴
  • ۸۱۲ نمایش

حرف دل

محمدحسین

نورا

نظرات (۱۴)

سلام فروغ جان

اسم نورا هم خیلی قشنگه و حتما گل دختر خوشش میاد

راستی منبع خاصی برا این داری که نورا لقب حضرت زهراس؟ من این اسم روخیلی دوست دارم و از الان دارم برا دومی فکر میکنم ودوست دارم از اول تبعیضی قایل نشم و اسمش هم مثل دختر اولم لقب حضرت و از قران باشه

اسم دخترم کوثر است (البته من ایشالله تازه سال دیگه میخوام برا دومی اقدام کنماااا)

پاسخ:
سلام پوران جان شما لطف دارید...
نوریه و نورا از القاب حضرته
مثل حوریه و حورا
یادمه تو همین اینترنت خوندم
راستش من قبل از اینکه لقب حضرت باشه، هم لفظش رو دوست داشتم و هم اینکه سوره ای در قران به نام نور هست
سلام فروغ جان

نورا واقعا زیباست .
و انشاالله که هردو تاشون همنشین صاحب اسم هاشون باشند.
چه جالب بود.ولی ای کاش قبل از اسم گذاشتن خوب جوانب (زمان....ریشه...معنی.و...)بررسی بشه تا در اینده مشکلی پیش نیاد.متاسفانه یک موج اسمهای عجیب و غریب (همه اونها هم ریشه ایرانی ندارن وخیلی هاشون عبری و رومی هستند)تو جامعه راه افتاده و پدر ومادر به خاطر زیبایی تلفظ یا تفکراتی اشتباه(مثلا هرچی اسم عجیب تر و خاص تر باکلاس تر می شن)این اسامی رو روی فرزندانشون می زارن

اسم هر دو فرزندت زیباست.
پاسخ:
کاملن موافقم
ممنون
سلام ایدین جان
مثل همیشه قشنگ و عالی نوشتی فروغ عزیز ! اتفاقا برای منم همیشه سوال بود این اسمت و روم نمی شد بپرسم ! هاهاها ... اوایل مدام گیج بودم که فروغ صدات کنم یا آیدین ! پس کم دردسر نکشیدی از این اسمها ! ولی هم معنی اسم منه .... منیر ... نورانی ... درخشان ... اسمهای بچه هاتم عالی اند ... انشالله که شاد و سلامت باشید در کنار هم .
پاسخ:
من خیلی اسم منیر رو دوست دارم...خیلی...من کلن طرفدار اسمهای نورانی ام
یکی از چندین اسمی که برای نورا در نظر داشتم ، منیر بود
  • سیده ای که شفا گرفت
  • خیلی زیبا بود
    یاد خودم افتادم که دو اسمه هستم یک پست هم دارم در این باب شاید دیده باشید

    من اعتقاد دارم اسم باید به سراغ آدم بیاید و الان منتظرم برای فرشته ای که درونم پرورش پیدا می کند اسمی زیبا به سراغم بیاید....

    این که با پسر های دانشگاه همنام بوده اید خیلی جالب است....
    پاسخ:
    متاسفانه نمیشه وبلاگتون رو باز کرد ...میره روی یک صفحه دیگه...احتمالن مشکل پرشینه
    ممنون میشم آدرس اون پست رو هم بزاری
    انشالا فرشته تون هم به سلامتی به دنیا بیاد
    ممنون دوستم (: خوب شد از اسمها گفتی تا راز این اسمهامون رو بیشتر بدونیم ...(:
  • قاصدک بارون
  • جالب بود قصۀ دو اسمه شدن تان
    تا آخرش خوندم.
    نور باقی بماند در نسل ات، خواهر!
    پاسخ:
    به به...چه دعای خوبی...مرررررسی
    راستی زهرا هم در دسته نورها ,به نحوی قرار میگیره ها .هم صاحب اسم و هم معنی اسم. 
    تعبیر نور علی نور خیلی جالب بود
    پاسخ:
    بله....
    زهرا هم جزو گزینه های ما بود...اون که نور مطلقه...
    زنده باشن بچه هات فروغ جان راستی اگر اینستاگرام هستی بگو به چه اسمی فالووت کنم
    پاسخ:
    تو وبلاگ فرستادم

    مثل همیشه عالی و البته تأمل برانگیز... خدا قوت بابت سختیهایی که کشیدی و شاید هم الان شیرینند!

    به نظرم مسئولیت بزرگی روی دوش مادر و پدر برای انتخاب اسم فرزندشون هست که یک عمر باید باهاش زندگی کنه، حق فرزند بر گردن مادر و پدر... ساده نمیشه ازش گذشت.

    نام دخترت را دوست میدارم و حتما از گزینه های انتخابی برای فرزند آینده مان خواهد بود (البته اگر دختر باشد)

     

    پاسخ:
    خدا کنه سختی ها درهمین حد بوده باشه
    خاطره ساز و بامزه
    بله حق بزرگیه
  • کوچک‌های بزرگ
  • سلام فروغ جان. من مدام به روز حشر فکر میکردم و میکنم در انتخاب اسم برای فرزندانم و اسم و رسمی که سربلندشان کند. اسمشان بر دوش من و پدرشان است و رسمشان بر عهده خودشان و یاری مدام خدا. اما دوست دارم در آن هراس، به نامی بزرگ و عزیز خوانده شوند شاید کمی قرار بگیرند زیر سایه صاحب بزرگ اسمهایشان...
    قدم کلیکت بر چشم. خوشحالم کردی با آمدنت به کوچکهای بزرگم...راه را که یاد گرفتی، بیشتر کوچکهای بزرگ را بنواز با مادرانگیهایت...
    التماس دعا
    پاسخ:
    محتاجیم بدعا
    سلام
    برای تغییر نام اقدامی نکردید؟ شاید بهتر بود همون فروغ رو وارد شناسنامه تون می کردید. البته صلاح مصلحت خویش خسروان دانند.
    پاسخ:
    سلام
    هیچوقت
    من هر دوتا اسمم رو دوست دارم
  • مریم دایی جان
  • سلام
    چه بانمک
    من همش فک می کردم آیدین یه اسم مجازیه فقط !!!!!!
    اسم دختر انتخاب کردن خییییلییییی سخته
    هم کلی اسم قشنگ تو ذهن آدمه هم نمیدونی کدومش قشنگ تره و به روحیات بچه خواهد خورد!
    پاسخ:
    جدا...؟
    نوه دایی مامان من، رو ببین...!!!
    کاملن موافقم...

  • سیده ای که شفا گرفت
  • متاسفانه گویا پرشین بلاگ کشکل داره که شاید الان برطرف شده نمی دانم
    اینم ادرس همون پست
    http://nahalak.persianblog.ir/1393/10/
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی